Abstract
Ska det verkligen vara så himla svårt att skriva ett abstract??!?!? Jag knepade och knåpade och fick till slut ihop ett riktigt tjusigt ett. Eller vad sägs om detta:
Detta paper fokuserar på hur bibliotekens användarundervisning kan förbättras genom att implementera ny teknik i utbildningen. Vi undersöker detta ärende genom att inrikta oss på frågorna: Hur har synen på lärande förändrats i och med utvecklingen av den nya tekniken? Vad är Web 2.0 och hur används denna teknik på de digitala bibliotekens webbplatser idag? Hur ser framtiden för webbaserad användarundervisning ut? Vi har gjort en litteraturstudie där vi har fokuserat på sådana källor som behandlar undervisning och tekniken Web 2.0 i relation till bibliotek.
Informationstekniken har under de senaste decennierna utvecklats hastigt och i takt med denna evolution har även synen på vilka kunskaper som är essentiella förändrats. Med Web 2.0 finns idag ett antal webbaserade tjänster som kan underlätta för biblioteken att förmedla dessa kunskaper till låntagarna. Visioner om ännu bättre webbaserade undervisningstjänster framförs emellertid från flera håll. Vi uppmanar dock biblioteken att redan nu ta till sig de tjänster som finns tillgängliga och använda dessa i undervisning av informationskompetens. En utvecklad syn på lärande kräver mer än de traditionella undervisningsmetoderna!
Löjligt bra, eller hur? Nu till problemet. Ett abstract ska ju vara på ENGELSKA. Okej, no problem, tänkte jag, men det är ju HELT SJUKT SVÅRT att översätta en sån här text!!! Morr... Jag tror jag får ta lunch och ladda lite....
Detta paper fokuserar på hur bibliotekens användarundervisning kan förbättras genom att implementera ny teknik i utbildningen. Vi undersöker detta ärende genom att inrikta oss på frågorna: Hur har synen på lärande förändrats i och med utvecklingen av den nya tekniken? Vad är Web 2.0 och hur används denna teknik på de digitala bibliotekens webbplatser idag? Hur ser framtiden för webbaserad användarundervisning ut? Vi har gjort en litteraturstudie där vi har fokuserat på sådana källor som behandlar undervisning och tekniken Web 2.0 i relation till bibliotek.
Informationstekniken har under de senaste decennierna utvecklats hastigt och i takt med denna evolution har även synen på vilka kunskaper som är essentiella förändrats. Med Web 2.0 finns idag ett antal webbaserade tjänster som kan underlätta för biblioteken att förmedla dessa kunskaper till låntagarna. Visioner om ännu bättre webbaserade undervisningstjänster framförs emellertid från flera håll. Vi uppmanar dock biblioteken att redan nu ta till sig de tjänster som finns tillgängliga och använda dessa i undervisning av informationskompetens. En utvecklad syn på lärande kräver mer än de traditionella undervisningsmetoderna!
Löjligt bra, eller hur? Nu till problemet. Ett abstract ska ju vara på ENGELSKA. Okej, no problem, tänkte jag, men det är ju HELT SJUKT SVÅRT att översätta en sån här text!!! Morr... Jag tror jag får ta lunch och ladda lite....
Kommentarer
Trackback